Zout, suiker, vet
ISBN: 9789048819041
Auteurs: Michael Moss
Publicatiedatum: 25-09-2013
Publicatiestatus: verlopen
Publicatievorm: Digital download
NUR: 440: Eten en drinken algemeen
Uitgever: Overamstel Uitgevers | Imprint: Moon
Voedselproducenten blijken er alles aan te doen om ons te verleiden en een plekje in onze maag te veroveren, en houden ons zo afhankelijk van zout, suiker en vet. Het aantal mensen met zwaar overgewicht, diabetes en hartziektes is zo schrikbarend toegenomen dat men spreekt van een heuse obesitas-epidemie. Al jaren worden grote voedselbedrijven als Nestlé, Oreos, Kellogs, Procter & Gamble, Coca- Cola en Mars aangesproken op het ongezonde voedsel dat ze op de markt brengen. Zij weerleggen de kritiek met het argument dat de consument de keuze maakt en zij enkel de markt bedienen.
Met schokkende feiten, cijfers en voorbeelden trekt Moss vergelijkingen met de tabaksindustrie
en maakt hij duidelijk hoe de voedselindustrie gebruikmaakt van een ingenieuze mix van wetenschap, marketing en opzettelijke onwetendheid om de supermarktschappen te vullen met ongezonde producten.
Michael Moss, onderzoeksjournalist van The New York Times, won de Pulitzer Prijs voor zijn artikel over het besmette vlees van hamburgers. Sinds 2000 schrijft hij regelmatig voor de krant en in het meer literaire The New Yorker waarbij hij zijn interesse steeds meer richt op de voedselindustrie
Met schokkende feiten, cijfers en voorbeelden trekt Moss vergelijkingen met de tabaksindustrie
en maakt hij duidelijk hoe de voedselindustrie gebruikmaakt van een ingenieuze mix van wetenschap, marketing en opzettelijke onwetendheid om de supermarktschappen te vullen met ongezonde producten.
Michael Moss, onderzoeksjournalist van The New York Times, won de Pulitzer Prijs voor zijn artikel over het besmette vlees van hamburgers. Sinds 2000 schrijft hij regelmatig voor de krant en in het meer literaire The New Yorker waarbij hij zijn interesse steeds meer richt op de voedselindustrie
Bron: Titelbank (ongeredigeerd)